Disney schimbă rețeta distribuției de filme la Hollywood

Disney

Disney stabilește noile reguli de la Hollywood: blockbusterele în cinematografe, tot ce rămâne pe serviciile de streaming

2019 a reprezentat un an tumultos pentru Disney, devenit cel mai mare studio de filme din lume după achiziția unor proprietăți ca Pixar, Marvel, LucasFilm sau 21st Century Fox. 2019 a fost anul în care s-a finalizat achiziția Fox de către Disney, aceștia din urmă trebuind la lanseze filmele care erau deja în pregătire la Fox pentru acest an.

În 6 august, cei de la Disney au anunțat ultimele rezultate financiare, totul rezumându-se la o pierdere de 170 milioane $ cauzată de filmele neprofitabile pe care le-a moștenit de la Fox. Totuși, în cadrul prezentării rezultatelor către shareholderi, Bob Iger, președintele Disney, a precizat că în ciuda pierderii raportate Disney stă în continuare bine din punct de vedere financiar, având un început de an lucrativ financiar, cu încasări de peste 6 miliarde $ datorită unor filme ca Avengers: Endgame, Alladin sau Captain Marvel. Am putea spune că Disney datorează filmelor proprii faptul că pierderea a fost de „doar” 170 milioane $.

Pierderile au fost cauzate de lansarea filmelor venit de la Fox, studio-ul achiziționat care s-a dovedit a se afla într-o stare financiară și nu numai mult mai proastă decât se credea. De departe cea mai mare pierdere a fost cauzată de cel mai recent film din seria X-Men, Dark Phoenix. Însă nici celelalte filme moștenite de la Fox, cum ar fi Stuber, Breakthrough sau Tolkien nu au confirmat la box-office. Tocmai de aceea Fox va funcxtiona de acum încolo pe baza acelorași principii care au adus Disney, Pixar, Marvel sau Lucas Film succesul pe care îl au azi. Filmnele care au statut de blockbuster, vor fi lansate în continuare pe marile ecrane, orice altceva va fi destinat platformelor de streaming din familia Disney, respectiv Hulu și Disney+.

Printre francizele Fox cu succes mare pe marile ecrane și care acum se indreapta spre serviciile de streaming se numără remake-uri după Home Alone, Night at the Museum, Cheaper by the Dozen sau Diary of a Wimpy Kid. Iar durata de implementare a acestor schimbări este de 2 ani. Practic, începând cu 2021, aceste schimbări în sistem vor fi implementate 100%. Schimbarea asta va afecta și Fox Searchlight, divizia Fox care se ocupă de filmele independente. Se pare că doar acele filme cu șanse la premii vor mai primi distribuție în săli de cinematograf, toate celelate vor face pasul către serviciile de streaming. Astfel, filmul independent va vedea o micșorare a pieței, mai ales că recent și cei de la Amazon și-au schimbat abordarea și au redus numărul de filme achizitionate pentru distribuție.

Binenteles, celelalte studio-uri de la Hollywood nu sunt obligate să urmeze acest trend. Doar că istoria ne spune că cei mari de obicei dictează trendurile. Vedem cât de mult se luptă cei de la Netflix cu Festivalul de la Cannes care obligă toate filmele din festival să aibă distribuție în cinematografe în Franța și că doar regizorii cu adevărat mari câștigă de la Netflix și o distribuție (limitată ce-i drept) pe marile ecrane. De obicei filmele cu șanse la Oscar ajung să fie proiectate și în cinematografe, cum a fost Roma lui Cuaron anul trecut și cum va fi The Irishman al lui Scorsese toamna asta. Și eu prezic că majoritatea stiudio-urilor majore de la Hollywood vor adopta modelul celor de la Disney. Iar probabil cel mai mult va avea de pierdut filmul independent.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *