Moromeții 2, marele câștigător la Premiile Gopo 2019
Moromeții 2 desemnat cel mai bun film românesc al anului trecut la Premiile Gopo 2019
Marți seară, la Teatrul Național din București, a avut loc gala de decernare a premiilor industrriei de film dimn România. Marele câștigător la Premiile Gopo 2019 a fost desemnat filmul Moromeții 2, care pe lângă o serie de premii tehnice a reușit să fie desemnat cel mai bun film românesc al anului trecut. În plus, filmul lui Stere Gulea a câștigat și premiile pentru cel mai bun sunet, cea mai bună imagine, cel mai bun montaj, cele mai bune decoruri, cele mai bune costume, machiaj și coafură și premiul publicului pentru filmul românesc cu cel mai mare succes la box-office în 2018.
Nu e nicio mirare că Moromeții 2 a luat cele mai multe premii, având în vedere că a avut cele mai multe nominalizări. Mirarea a fost că filmul nu a luat niciun premiu pentru interpretare, scenariu, sau regie. Pe de altă parte, au fost și alte filme lansate anul trecut și destule filme bune, care să mai tragă înspre ele câte un premiu. La capitolul roluri principale, câștigători au fost Bogdan Dumitrache pentru rolul din Pororoca și Cosmina Stratan pentru rolul din Dragoste 1. Câine, în timp ce premiile pentru roluri secundare au mers către Alexandru Dabija pentru rolul din „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” și către Iulia Lumânare pentru rolul din același Pororoca.
Premiul pentru cel mai bun scenariu a fost adjudecat, surprinzător, de Radu Jude pentru „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”. Surprinzător, așa cum spunea și Ada Solomon pe scenă la ridicarea premiului, din două motive. În primul rând pentru că majoritatea oamenilor se așteptau ca și acest premiu să meargă spre Moromeții 2, având în vedere că Stere Gulea a scris scenariul inspirându-se din două scrieri ale lui Marin Preda, volumul 2 din Moromeții și romanul Viața ca o pradă, dar și din memoriile scriitorului. În al doilea rând pentru că pe plan personal, eu aș fi dat acest premiu fără să mă uit înapoi scenariului de la Secretul Fericirii, care pentru mine constituie în sine un masterclass în scenaristică.
La capitolul muzică originală, Massimiliano Nardulli a fost declarat câștigător pentru muzica din Charleston, în timp ce Soldații. Poveste din Ferentari a luat premiul pentru cel mai bun film de debut, deși personal eu aș fi dat acest premiu tot filmului Charleston al lui Andrei Cretulescu. Nici la premiul pentru cel mai bun film european nu mă potrivesc cu votanții, premiul fiind acordat filmului The Killing of a Sacred Deer al lui Yorgos Lanthimos. Pentru mine personal, filmul european al anului trecut este clar The Guilty și mă miră tare mult că nu a apărut nici măcar pe lista nominalizaților. Dacă ar fi să aleg un film dintre cele nominalizate, cred că Utoya-22 iulie merita declarat cel mai bun film european al anului trecut în România.
Așa cum era de așteptat, cel puțin din punctul meu de vedere, Caisă a luat premiul pentru cel mai bun film documentar, în vreme ce Cadoul de Crăciun a luat premiul pentru cel mai bun scurtmetraj, după ce a câștigat și premiul pentru cel mai bun scurtmetraj participant la Zilele Filmului Românesc de la TIFF 2018. Premiul pentru tânără speranță a mers, cum altfel, către Iosif Paștina pentru rolul său din… ați ghicit, Moromeții 2.
Premiul pentru Întreaga Carieră a fost acordat doamnei Ileana Stana Ionescu, o doamnă a teatrului și filmului românesc. Artista are o carieră ce se întinde pe parcursul a peste 60 de ani. Premiul pentru Întreaga Activitate a fost acordat actorului Constantin Dinulescu. Artistul a jucat în filme pecum Calea Dunării, Miracolul din Tekir și Ana, mon amour și a activat ca profesor la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București între anii 1973-1977.
Lista completă a nominalizaților și câștigătorilor poate fi consultată AICI.