Salariile la Hollywood, de la actori la cascadori
Cei de la The Hollywood Reporter au realizat o radiografie a salariilor de la Hollywood, înepând de la cei mai bine plătiţi actori până la agenţi, cascadori, figuranţi şi chiar şefi ale marilor studiouri.
- ACTORI
Salariile actorilor au văzut o scădere considerabilă în ultimii ani, asta în mare parte datorată dispariţiei de la Hollywood a filmelor cu bugete medii, în jurul sumei de 20 milioane $. Avem ori blockbustere, unde salariile se ridică la sume exorbitante, ori filmele independente, cu bugete sub 20 milioane $, unde salariile au scăzut destul de mult.
Cel mai bine plătit actor anul trecut, Robert Downey Jr. a încasat 75 milioane $, banii venind din cei 7% din încasările Iron Man 3 care îi apar în contract şi 12 milioane $ dintr-un contract publicitar cu cei de la HTC. Sandra Bullock este cea mai bine plătită actriţă, banii ei venind din cei 10% din încasările filmului Gravity stipulate în contract plus 10 milioane $ primiţi pentru comedia The Heat.
“Dacă eşti un star atunci eşti pătit foarte bine, însă salariile de nivel mediu au scăzut considerabil”, spune un agent de top de la Hollywood.
Cel mai bun exemplu pentru diferenţa de salarii de la Hollywood o reprezintă The Wolf of Wall Street. Leonardo DiCaprio a câştigat în total pentru film 25 milioane $, în timp ce Jonah Hill a fost plătit doar cu 60.000 $, care este onorariul minim pentru un actor impus de Screen Actors Guild. Într-adevăr, e un exemplu extrem, având în vedere că Jonah Hill a cerut să primească salariul minim pentru a avea ocazia să joace cu DiCaprio şi într-un film al lui Martin Scorsese.
Un alt exemplu este plata pe care Mickey Rourke a primit-o pentru a juca în Iron Man 2, care se învârte în jurul sumei de 250.000 $, asta în timp ce Robert Downey Jr. a avut în contract clauza conform căreia primeşte între 5-7% din încasările oricărui film în care îl va juca pe Tony Stark/Iron Man.
- AGENŢI
Ca şi în cazul majorităţii joburilor de la Hollywood, şi agenţiile de talente şi-au cam strâns cureaua, iar bonusurile de sute de mii de dolari de pe vremuri au ajuns în multe cazuri istorie. Poate dacă reprezsinţi unul sau mai mulţi actori de top mai poţi primi cate un bonus de 1-200.000 $, dar asta îm cazuri rare, exact ca în cazul salariilor mari primite de marii actori. Există şi agenţi cum e Tracey Jacobs de la UTA care apparent a câştigat anul trecut 9 milioane $, însă ea îl reprezintă pe Johnny Depp. În general, agenţii aflaţi la îneput pot câstiga aprox 50-65.000 $ pe an, în vreme ce oameni mai cu experienţă pot ajunge la 200.000 $, în funcţie de oamenii pe care îi reprezintă. Excepţiile vin de la cei care sunt parteneri în firmele la care lucrează sau sunt membri în consiliul de administraţie, aceştia putând duce acasă între 1 şi 10 milioane $.
- ASISTENŢII AGENŢILOR
Cei care visează să ajungă agenţi la Hollywood încep de obicei în biroul de corespondenţă şi speră să apară un job de asistent. Ei, când în sfârşit ai reuşit să ajungi asistent, job în care eşti cel căruia I se sparg multe în cap, plata este în jur de 10 – 13 $ pe oră.
- ANIMAL ACTOR
Cu toate că în general animalele care apar în filme/seriale/reclame încasează în medie 400 $ pe zi, avem şi excepţii. Maimuţa Crystal a câştigat în 2012 108.000 $ pentru că a apărut în 9 episoade ale serialului Animal Practice.
- DIRECTOR DE IMAGINE
Directorii de imagine de top, care sunt 10-15 în industrie, pot câştiga 25-30.000 $ pe săptămână pentru filmări care durează maxim 12 săptămâni, poate chiar mai mult. Printre ei se numără Roger Deakins, nominalizat de 11 ori la Oscar, Emmanuel Lubezki (Gravity) sau Robert Richardson, colaborator frecvent la lui Martin Scorsese. Pe categorii, pentru un film cu buget mare, peste 80 milioane $, un director de imagine poate lua 10-20.000 $ / săptămână, pentru filme independente 2-5.000 $ / săptămână, iar la producţiile TV între 5-8.000 $ / săptămână.
- REGIZOR FILM
Din nou, ca la actori, calea de mijloc nu mai există. Ori ai un regizor recunoscut pe care îl plăteşti după merit, ori plăteşti mult mai puţin. Zilele în care se păteau 3-4 milioane $ unui regizor pentru un film de studio doar ca să îşi facă treaba sunt de mult apuse. Se pare că regizori ca Paul Greengrass sau Ridley Scott primesc undeva între 7-10 milioane $, sau chiar mai mult dacă filmul e considerat un blockbuster cu aşteptări mari. Se pare că Christopher Nolan a câştigat 20 milionae $ pentru Interstellar plus 20% din încasări. Regizorii începători pot primi între 250 – 500.000 $ pentru primul lor film la Hollywood.
- REGIZOR TV
De regulă un regizor TV câştigă minimul impus de Director’s Guild of America, ceea ce înseamnă 25.145 $ pentru un episod de 30 de minute şi 42, 701 $ pentru un episod de o oră. De multe ori acelaşi regizor lucrează la toate episoadele unui sezon, cee ace şînseamnă destul de mulţi bani (22 episoade de o oră la 42.701 $ pe episod, ar însemna un total de aproape 1 milion $). Sunt şi cazuri special, în care regizorii episoadelor pilot primesc un credit de producător executive, ceea ce le aduce bani pe toată durata serialului. Se spune că Bryan Singer a încasat zeci de milioane de dolari pentru că a regizat episodul pilot al Dr. House.
- FIGURANT
Un figurant încasează la Hollywood 146 $ pe zi de filmare. Binenţeles că suma poate creşte cu 50 $ în cazul în care actorul poartă perucă sau lucrează în condiţii speciale (ploaie, ninsoare, etc.). La fel, se plăteşte în plus pentru orele suplimentare, adică pentru fiecare oră în plus peste 16 ore, va primi plata pentru o zi de muncă, adică 146 $.
- PREZENTATOR EMISIUNE TIP “GAME-SHOW”
Prezentatorii acestui tip de emisiune sunt împărţiţi în 2 categorii: cei care prezintă emisiuni care rulează în “syndication” (care nu sunt realizate pentru o anumită reţea TV şi poate fi achiziţionată de orice post TV) şi care primesc 25.000$ pe săptămână şi cei care prezină emisiuni de acest tip în primetime, care câştigă până la 75.000 $ pe săptămână. Binenţeles, deasupra tuturor se află Alex Trebek, cel care prezină Jeopardy de 30 de ani şi care încasează 10 milioane $ în fiecare an.
- PREZENTATOR EMISIUNE TIP “LATE-NIGHT”
La categoria aceasta se primeşte o plată destul de substanţială, însă se pare că nu sunt foarte mari schimbări de sume. Poate doar în dreptul lui Stephen Colbert, care se pare că va primi o mărire de la cei 15 milioane $ pe care îi primeşte de la Comedy Central în momentul în care îl va înlocui pe David Letterman. Jon Stewart rămâne campionul la această categorie, primind între 25-30 milioane $ pe an pentru al său Daily Show. Se pare că Jimmy Fallon câştigă puţin sub cei 15 milioane $ câştigaţi de Jay Leno înainte de plecarea de la Tonight Show.
- STAR PORNO
Se pare că un star porno câştigă în medie 120.000 $ pe an în State, deşi există staruri porno feminine care pot câştiga şi peste 200.000 $ pe an. Industria porno este una din puţinele în care femeile câştigă mult mai bine decât colegii lor bărbaţi.
- PRODUCĂTOR
Sunt puţini producătorii care câştigă peste 2 milioane $ pe film (Jerry Bruckheimer, Brian Grazer, Neal H. Moritz, etc.). Deşi multă vreme Bruckheimer a condus topul producătorilor, se pare că Moritz a luat conducerea după ce a primit un contract mărit pentru Fast & Furious 7. Se pare că un producător aflat la început vâştigă cam 250.000 $ în timp ce un actor care devine şi producător încasează cam 5-700.000 $. Unii actori pot lua şi mai mulţi bani pentru a produce un film, cum ar fi Adam Sandler care a primit 5 milioane $ pentru că a produs Grown Ups 2 pe lângă cei 20 milioane $ primiţi pentru a juca în film.
- CASCADOR
Cascadori obişnuiţi de la Hollywood câştigă în medie undeva între 50 – 100.000 $ pe an. Suma e destul de mică, având în vedere periculozitatea job-ului. Bine, avem şi excepţii, cum ar fi Tom Comas, care a lucrat la filme din seriile The Dark Knight şi Mission: Impossible şi care se pare că ajunge la 500.000 $ pe an, sau Yuen Woo-Ping, care în perioada de vârf a carierei a ajuns la 1 milion $ pe an lucrând la filme ca Matrix sau Crouching Tiger, Hidden Dragon.
- ACTOR VOCE
Un actor obişnuit care îşi pune vocea pe reclame poate încasa între 3-5.000 $ pe reclamă. Binenţeles, şi aici avem excepţii, având în vedere că tot mai mulţio actori cunoscuţi îşi fac “bani de buzunar” şi de pe această nişă. Robert Downey Jr. pentru Nissan, Morgan Freeman pentru Visa, Jon Hamm pentru Mercedes sau Kevin Spacey pentru Honda sunt doar câteva exemple. Un actor ca Freeman sau Spacey poate cere şi peste 1 milion $ pentru o reclamă, cee ace reprezintă maxim o zi de muncă.
- ACTORI TV
Având în vedere că a juca într-un serial TV nu mai reprezintă “ruşinea” pe care o reprezenta acum 15-20 de ani pentru un actor de cinema, am început să avem tot mai multe şi mai multe seriale cu nume mari pe generic. De la Halle Berry în Extant la Katherine Heigl în State of Affairs, aceste staruri încasează undeva în jur de 150.000 $ pe episode, cee ace pentru un sezon întreg poate ajunge la peste 3 milioane $.
- SCENARIST FILM
Salariile scenariştilor sunt în continua scădere. Scenariştii de la Hollywood au câştigat un total de 331 milioane $ anul trecut, mai puţin cu 25% decât în 2009. Dar unii scenarişti o duc foarte bine. Un scenarist poate vinde un scenariu către un studio mare cu aproximativ 100.000 $, dar un scenarist aflat pe val, poate face chiar şi 1 milion $ pentru un scenariu. Scenarişti ca Alex Kurtzman sau Roberto Orci pot ajunge să câştige chiar şi 5 milioane $ pe an pentru a-şi face treaba.
- SCENARIST TV
Scenariştii de TV o duc bine, neavând încasări cu mult mai mici decât în în anii precedenţi. Majoritatea lucrează pe contracte semnate pe 20 de săptămâni, câştigând aproximativ 3.800 $ pe săptămână, iar scenariştii cu vechime mai mare putând ajunge la 6.000 $ pe săptămână. Dar banii adevăraţi se fac atunci când scrii de unul singur un episod, plata fiind de 24.788 $ pe episod. Iar dacă îţi creezi propriul tău serial poţi încasa mult mai mult. Matthew Weiner a încasat 30 milioane $ pentru ultimele 3 sezoane din Mad Men.
- ŞEFI STUDIOURI
În medie un şef de mare studio câştigă în jur de 5 milioane $ pe an. La asta se adaugă bonusurile pentru succes la box-office printer altele, care pot ajunge să fie de 2 sau chiar de 3 ori salariul de bază. Pe deasupra, job-ul ăsta vine cu probabil cele mai bune avbantaje de la Hollywood, de la asistent personal 24/7 până la excusrii şi avion privat.