REMEMBER: Transilvania Talent Lab la prima ediţie
Dacă tot se apropie cu aşa viteză TIFF-ul de anul ăsta, am zis că ar fi bine să vă povestesc puţin despre experienţa avută anul trecut, fiind primul an in care nu am participat la festival ca simplu spectator. Aşadar, anul trecut introduceam fără prea mari speranţe un proiect la TIFF, într-o secţiune nouă de care aflasem de pe Facebook, Transilvania Talent Lab. Era o chestie nouă care suna foarte interesant aşa că am scos de la naftalină un proiect care zăcea în aşteptare de vreo doi sau trei ani, l-am periat puţin şi l-am trimis. Nu mă aşteptam ca acest proiect, un proiect trimis de un tip care nu are nici un fel de experienţă în lumea filmului, să fie printre cele 18 alese să participle la prima ediţie a Transilvania Talent Lab. Acum sincer nu ştiu câte proiecte au fost trimise, dar oricât de mare sau de mic ar fi fost numărul lor, important e că a fost ales. Deşi purta un alt nume la acel moment, proiectul a fost ulterior dezvoltat şi a ajuns să fie FacemFilm.ro. Dar să începem cu începutul. Înainte de Transilvania Talent Lab, la TIFF-ul de anul trecut am avut onoarea să particip şi la 2 Day Film School, un curs de film ţinut de Dov Simens. Un curs mai aparte, având în vedere că vorbea despre aspectele de business ale filmului, mai exact cum să îţi maximizezi şansele de a scoate bani din film. Nu o sa insist asupra cursului, vă voi spune doar că vom avea un concurs pe site unde veţi avea ocazia să câştigaţi cartea “From reel to deal” a lui Dov Simens, iar câştigătorul va regăsi în carte multe din ideile prezentate de Dov Simens în cadrul cursului său de două zile.
Şi iată că am ajuns la prima întâlnire cu TTL. Şi a fost o experienţă de neuitat. De la întâlnirea cu Melissa Leo şi vizionarea scurt-metrajului “The Sea Is All I Know” până la discuţiile avute pe marginea proiectelor cu Andrei Creţulescu şi Ada Solomon, totul a fost ca un vis. Nu o să intru în multe detalii despre ce s-a întâmplat la seminarii şi masterclass-uri, vă voi spune doar pe scurt programul avut, să vă puteţi da seama că dacă aveţi un proiect care să aibă legătură cu lumea filmului, TTL e locul în care trebuie să ajungeţi.
La prima ediţie am avut parte de un program variat şi plin de activităţi interesante: am avut seminar de scenaristică ţinut de Richard Kwietniowski, un seminar ţinut de Michael Seeber despre colaborarea dintre scenarist, producător şi regizor. Masterclass-urile au fost extreme de interesante, mulţi oameni ne-au împărtăşit din experienţa lor: am avut masterclass cu Timo Vuorensola, regizorul filmului Iron Sky, de la care am aflat Cuma fost tranziţia de la realizarea unei parodii fan-made după Star Trek ( Star Wreck e parodia, cu căpitanul Pirk ca personaj principal) la realizarea lui Iron Sky, un film cu un buget considerabil (în jur de 6-7 milionae de euro dacă îmi amintesc bine). Pe lângă asta ne-a împărtăşit din experienţa acumulată cu campaniile de crowd-funding desfăşurate, prin care a strâns o parte considerabilă a bugetului. Un alt masterclass ne-a adus în faţa noastră pe regizorul tailanez Pen Ek Ratanaruang, un obişnuit al TIFF-ului. Ne-a vorbit despre “Headshot”, filmul său pe care l-am văzut cu o seară înainte, dar şi de experienţa acumulată filmând celelalte filme ale sale. Alte două masterclass-uri au fost ţinute de Jan Harlan, producătorul multora din filmele lui Stanley Kubrik, şi de Michel Ciment, ambele masterclass-uri avându-l ca subiect pe regizorul Stanley Kubrick.
Printre cele mai interesante evenimente de pe agenda TTL a fost masterclass-ul ţinut de Christine Vachon, producătoarea miniseries “Mildred Pierce” sau a filmelor “Boys Don’t Cry” sau “Velvet Goldmine”, printre multe altele. Tot la capitolul celor mai interesante evenimente intră şi seminariile ţinute de Vicenzo Rossini, despre rolul festivalurilor de film, cu focus pe Festivalul de la Milano, de care se ocupă şi cel ţinut de Marta Lamperova, despre promovarea şi distribuirea filmelor.
Tosuşi, cea mai interesantă şi importantă parte a primei ediţii a fost după mine când a trebuit să ne prezentăm proiectele în faţa producătoarei Ada Solomon, şi a lui Andrei Creţulescu, regizor şi fost director de programe la HBO. Am primit sfaturi, critici şi a fost o ocazie să vedem cum stăm efectiv cu proiectele noastre şi pe deasupra să vedem la prima mână ce înseamnă să îţi prezinţi proiectul unor posibili producători sau investitori.
Una peste alta a fost o experienţa utilă şi de neuitat. Mai ales pentru că, peste toate celelalte lucruri, am cunoscut o muţime de oameni minunaţi. Aici îţi vei face prieteni. Îţi vei face legături. Şi asta contează cel mai mult.