Promovare online
Te-ai apucat să faci film independent şi te gândeşti să îţi faci o strategie de promovare online, cea mai ieftină metodă de promovare. Chiar dacă pare un lucru extrem de simplu, că doar toţi avem acces la internet, totuşi ar trebui să ai grijă să respecţi câteva sfaturi utile culese de la oameni care au făcut deja :
Dacă te lauzi cu diferite conturi de social-media, foloseşte-le. Sunt destui cei care îşi deschid conturi pentru business-urile lor pe cât mai multe site-uri de social media, de parcă ar fi un concurs naţional. Nu cu foarte mult timp în urmă am văzut un film românesc care avea pe lângă facebook şi twitter conturi pe încă un număr de site-uri social-media, dar fără să aibă măcar un minim de activitate pe ele. Dacă nu vrei să foloseşti unele din aceste reţele e ok, nu te obligă nimeni, dar nu îţi face un cont dacă nu vrei să ai activitate pe el. Dacă o faci, o să pară că nu eşti interesat să comunici cu cei care te urmăresc sau că eşti prea leneş ca să îţi promovezi filmul.
Exact la fel ca mai sus, dacă îţi faci blog sau pagină de facebook, foloseşte-le. Nu lăsa să treacă luni de zile fără să scrii nimic pe blog sau fără să pui nimic nou pe facebook. Vei da impresia că filmul tău a murit înainte de a se naşte. Asta nu înseamnă nici că ar trebui să postezi pe contul de facebook zi de zi filmuleţe şi poze cu pisici şi căţei. Chiar dacă nu ai nimic nou de spus în legătură cu filmul tău, poţi posta diferite linkuri şi articole relevante penru cei care te urmăresc, postări în legătură cu subiectul filmului tău sau noutăţi despre colaboratorii tăi. E foarte important să menţii un dialog cu cei care te urmăresc. Şi dacă crezi că nu vei putea posta nimic o perioadă, anunţă că iei o pauză şi că vei reveni cu forte proaspete.
Pune poze de la filmări pe site. Nu le pune într-un slide-show de unde să nu le poată copia nimeni. Ziariştii, bloggerii, etc vor intra la tine pe site sau pe contul de facebook şi se vor aştepta să găsească informaţii utile (synopsis, biografii echipă, poster, eventual un trailer, etc.) şi poze pe care să le poată copia şi folosi la articolele lor. Orice ar fi, asigură-te că ai poze. Chiar dacă sunt doar două-trei poze de la filmări şi o poză cu regizorul, e important ca acestea să fie disponibile. Dacă nu ai site, măcar să le pui pe pagina oficială de facebook a filmului.
Fii pozitiv. Indiferent ce se discută, fii pozitiv. Chiar dacă se vorbeşte de Băsescu, măsuri drastice luate de guvern sau de Roşia Montană, încearcă să nu răspunzi nervos sau cu ură. Este o vorbă în vânzări, dacă vrei să vinzi doar celor care cred în aceleaşi lucruri ca şi tine, pregăteşte-te pentu o viaţă în sărăcie. Dacă unii te jignesc sau te atacă, îi ignori. Dacă te atacă din nou, îi poţi bloca. Vocea ta din social-media trebuie să fie în cea mai mare parte pozitivă.
Un alt lucru important ar fi să reuşeşti să impui celor din echipă un cod de conduită pe social-media. Ar fi ideal. Dar este un lucru aproape imposibil, deoarece ştim cu toţii că trăim într-o ţară în care libertatea de exprimare este garantată. Nu zic să începi să fii un poliţist şi să verifici tot ce postează echipa, dar încearcă să îi convingi să respecte câteva reguli de bun-simţ, totul pentru binele filmului vostru.
Un ultim lucru pe care nu ar trebui să îl uiţi: să nu îi iei pe cei care te urmăresc drept siguri, drept nişte oameni care-s acolo “no matter what”. Trebuie să înţelegi că relaţia dintre tine şi ei merge în ambele sensuri. Asta înseamnă că trebuie să iei în considerare şi feedback-ul venit de la ei, chiar dacă va fi doar sub forma unui “like”.