Sieranevada, cel mai bun film românesc din 2016 la Premiile Gopo
Marți seară a avut loc la Teatrul Național din București ceremonia de decernare a poremiilor Gopo, premiile acordate de industria cinematografică (da, știu, ironia) pentru filmele românești lansate în anul 2016. Anul acesta am avut pe lista filmelor eligibile un record de 21 de lungmetraje și peste 50 de scurtmetraje. Acum hai să vedem dacă favoriții au reușit să ducă acasă vre-una din statuete.
O să încep invers, de la coadă la cap, și o să vă spun că cel mai bun film românesc al anului 2016 a fost desemnat, așa cum se aștepta toată lumea, Sieranevada lui Cristi Puiu. Acesta a luat și premiul pentru cel mai bun regizor, la fel oarecum în conformitate cu așteptările generale, dar și premiul pentru cel mai bun scenariu. Premiul pentru cel mai bun debut a fost adjudecat de Bogdan Mirică, pentru filmul Câini, câștigător anul trecut al premiului FIPRESCI la Cannes și al trofeului Transilvania la TIFF.
La capitolul actorie nu au existat surprize, cele patru trofee au fost impoartite frățește între Sieranevada și Câini. Premiul pentru cea mai bună actriță într-un rol principal a fost dus acasă de Dana Dogaru (Sieranevada), în timp ce premiul pentru cea mai bună actriță în rol secundar l-a luat Ana Ciontea (același Sieranevada). La capitolul masculin, Gheorghe Visu (Câini) a luat premiul pentru cel mai bun actor în rol principal, În timp ce Vlad Ivanov (același Câini) a dus acasă premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar.
Cel mai bun scurtmetraj de anul trecut a fost declarat 4:15 PM Sfârșitul lumii al lui Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru. Cel mai bun documentar a fost declarat Doar o răsuflare, produs de Monica Lazurean-Giorgan, în timp ce filmul maghiar Fiul lui Saul a luat premiul pentru cel mai bun film european, deși toată lumea se aștepta ca acest premiu să meargă către Toni Erdmann.
Pentru a vedea lista întreagă a câștigătorilor, puteți vizita site-ul oficial al organizatorilor Premiilor Gopo. Iar înainte de a încheia articolul, vreau să vă trimit să citiți un articol interesant scris de Groparu (pentru cine nu știe, e nebunul ăla frumos care e responsabil pentru nașterea filmului Usturoi) despre cum sunt văzute de „industrie” filmele independente făcute la noi pe bani puțini. Deocamdată vă las să trageți singuri concluziile, eu voi reveni pe larg asupra subiectului în viitorul apropiat, într-un alt articol.