Influențele și analiza filmului Raiders of the Lost Ark
O analiză a tehnicilor folosite și a influențelor care se văd în Raiders of the Lost Ark, filmul care ni l-a prezentat pe Indiana Jones
Raiders of the Lost Ark este, pe lângă filmul care ni l-a prezentat întâia oară pe Indiana Jones, unul din cele mai bune filme de acțiune/aventură din istoria cinematografiei. Iar lucrul ăsta se datorează mai multor factori, aduși împreună de regizorul Steven Spielberg și producătorul George Lucas. Intenția lor a fost de la bun început să creeze o experiență cinematică și o atmosferă care să transporte spectatorul înapoi în timp, în vremea serialelor de aventură cu care cei doi au crescut când erau copii.
Filme pe care cei doi le-au studiat în studenție și le-au marcat începutul vieții profesionale în lumea filmului și-au pus amprenta și asupra stilului folosit în Raiders… . Filme celebre cum ar fi Citizen Kane al lui Orson Wells, Stagecoach, Casablanca sau Lawrence of Arabia au influențat realizarea acestui film, ajutând la ridicarea lui de la statutul de film de acțiune de categoria B la un nivel mai artistic, fără însă a piarde farmecul unui film de acțiune. Dacă nu mă credeți pe cuvânt, mai jos vă las cu video-ul creat de cei de la Glass Distortion, în care compară scene și cadre din filmul lui Spielberg cu unele din filme celebre ca Yojimbo, Citizen Kane, Casablanca, Lawrence of Arabia sau Kiss Me Deadly.
Una din tehnicile folosite de Spielberg este montajul „din cameră” care îl ajută pe regizor să spună povestea rapid, eficient și mai ales vizual. Practic, ceea ce face regizorul când folosește această tehnică este un montaj direct pe platou, iar asta necesită panificare îndelungată. Această tehnică există încă din zilele de început ale Hollywood-ului și a fost folosită în special în momentele în care regizorii nu aveau destul timp sau chiar destulă peliculă pentru a filma tot ce ar fi vrut. Pe de altă parte, Alfred Hitchcock o folosea pentru a se asigura că cei de la studio nu vor putea monta filmul în alt fel decât cum îl gândise regizorul. Mai jos vom vedea cum a ales Spielberg să ni-l prezinte pe Indy în primele secvențe din Raiders of the Lost Ark.
Tehnica de montaj pe care o veți vedea mai jos este folosită în special la secvențele de acțiune, scvenele de luptă sau pentru orice altă scenă ce necesită o claritate în ceea ce privește coreografia sau localizarea. De câte ori nu am sau nu ați văzut o scenă de acțiune sau de luptă în care se folosesc cadre mișcate care mai mult ascund acțiunea. Așa cum veți vedea mai jos, Spielberg folosește 12 cadre diferite în decurs de 16 secunde pentru a ne prezenta esența personajului Indiana Jones, fără niciun cuvânt. Fiecare cadru, luat în mod separat e static, însă atunci când sunt montate împreună construiesc o scenă care merge cursiv și care își și creează momentum. Vă las mai jos cu un video montat de Vashi Nedomansky de la Vashi Visuals care ne demonstrează felul în care ne este prezentat Indy la inceputul filmului, după care îl puteți urmări și pe editorul Michael Kahn, care discută despre greutățile întâmpinate la montarea acestei scene.
O tehnică ce îmi place foarte mult, dar care atunci când este folosită prea des își pierde din farmec și devine chiar enervantă este ceea ce americanii numesc „the long take”. Practic este vorba de momentele în care acțiunea este prezentată într-un cadru mai lung, fără să fie nevoie de editare. Cu toate că Raiders of the Lost Ark conține 1459 de cadre individuale, cu o lungime medie de 4,6 secunde, există două cadre lungi care își fac treaba excelent în condițiile date.
Prima data o să va prezint al doile acel mai lung cadru al filmului, tot cu ajutorul lui Vashi Nedomansky. Această scenă încearcă să ne prezinte trăsătura de caracter care îl reprezintă cel mai mult pe Indiana Jones. Interesant este că scena asta putea fi montată într-o mulțime de feluri diferite. Însă Spielberg a ales această cale de a ni-l prezenta pe Indy împreună cu ceea ce îl caracterizează ca personaj, iar după mine a ales cea mai bună cale. Pentru că toate detaliile, de la compoziția imaginii și până la decoruri și actori, fac ca această scenă să aibă o forță incredibilă la fiecare vizionare.
Cel mai lung cadru al filmului are 94 de secunde și poate fi considerat un curs de poziționare și de mișcare al camerei, de încadrare, practic te poate învăța ce presupune să spui o poveste într-un mod cât mai vizual. Mai jos puteți vedea ceea ce Spielberg și legendarul director de imagine Douglas Slocombe au făcut în ziua filmării pentru a obține acest rezultat.
BONUS: Bonus, aveți un video de 10 minute de la filmări, care a fost difuzat și folosit ca material promoțional chiar înainte de lansarea filmului pe marile ecrane.