Sinopsisul

Una dintre definiţiile sinopsisului, cum apare în “The complete film dictionary” de Ira Konigsberg, ne spune că acesta este un scurt rezumat al unui film sau potenţial film, scris în puţine paragrafe şi care cuprinde doar o prezentare generală a evenimentelor.
Bun, acum să vedem şi la ce este util sinopsisul şi de ce contează să fie scris bine. În primul rând, sinopsisul se scrie pentru a te ajuta pe tine în următorul pas al conceperii poveştii, deşi e şi o unealtă utilă atunci când vrei să alorifici scenariul (prin vânzare sau prin producerea lui). Deşi sunt destui cei care spun că sinopsisul ar trebui să aibă între 1-5 pagini şi să spună toată povestea de la început până la sfârşit, cel mai bine ar fi să nu depăşească o pagină şi să schiteze mai degrabă povestea, nu să povestească în detaliu fiecare scenă. În mod normal, ar trebui să cuprindă un început, un mijloc şi un sfârşit, practic cele trei acte al scenariului.
Cum ar trebui scris un sinopsis pentru a-şi face treaba cel mai bine? În primul şi în primul rând trebuie să fie scris foarte simplu. Adică oricine ar trebui să poată să îţi urmărească povestea la prima citire. Deci, cel mai important lucru la scrierea un sinopsis este “Keep it simple”, scrie-l cât mai simplu posibil. Cel care îţi va citi sinposisul trebuie să înţeleagă foarte uşor povestea şi să fie prins, să vrea mai mult. Nicăieri nu scrie că in sinopsis trebuie să apară numele toturor personajelor sau fiecare scenă.
Avem mai jos un exemplu de sinopsis scris pentru filmul Die Hard. Are doar o pagină şi îndeplineşte toate cerinţele de care ai nevoie pentru a trece la următoarea fază din scrierea scenariului: creionarea celor mai importante şase scene. În plus, sinopsisul este şi un element important de promovare.
John McClane, a wisecracking New York City cop, comes to LA for Christmas. His wife, Holly,
has recently taken an executive job there; she took the kids with her, too. McClane begrudges
Holly packing up like that, but he loves her and hopes to work things out. Wandering through
the company holiday party in the sleek new high-rise, Nakatomi Plaza, McClane feels out of place
and things aren’t going that well with Holly either.
It gets a lot worse when a band of European terrorists invade the building. Led by the suave and
brilliant Hans Gruber, they’re seriously armed and organized. They lock down the building, seize
control of the computer system, cut off all outside communication. The terrorists gather the only
people left in the building, those attending the party, and keep them docile with their automatic
weapons. Gruber is in total control.
Except over McClane. Who has slipped into a stairwell unseen.
Gruber escorts the head of the company, Mr. Takagi, into an office and demands a computer
code that will unlock a vault containing 640 million dollars worth of bonds. Takagi refuses.
Gruber blows his head off. Nearby in hiding, McClane watches. He realizes Gruber is fully
capable of killing the hostages—including his wife.
Armed with only his wits, McClane is the only one with a shot at saving the day.
Hans has his tech specialist set about breaking the computer code, a complex routine that
requires going through seven computerized locks. McClane tries to alert authorities by tripping a
fire alarm, but the ruse fails, only signaling to Hans that there’s a rogue loose in the building.
Climbing through air-ducts, sliding down elevator shafts, McClane manages to evade capture
and even kills a few terrorists along the way. He finally catches the outside world’s attention by
sending a dead body hurtling onto a squad car.
The LAPD shows up. And the FBI. And the media. It’s a circus out there. But the terrorists keep
them all at bay with missiles.
Gruber still controls the building. One by one, the tech guy opens the locks. McClane manages
to stay free and slow them down, but he’s still operating solo—injured, bleeding, running out of
steam. Finally the bad guys open the vault and seize the wealth of bonds. How will they make
their getaway? As they herd the hostages to the roof, McClane realizes they’ll unleash a massive
explosion that kills the hostages and seemingly kills the terrorists, too. In the mayhem, they’ll
escape. Good plan, but McClane clears the hostages, seconds before the rooftop erupts in
flames.
But now Gruber has seized Holly, to prevent McClane from impeding his getaway. McClane
doesn’t like people messing with his wife. He sends Hans out a thirty-story window. But Hans
grabs Holly’s wrist, pulling her, trying to yank himself back inside. McClane releases the latch
on Holly’s Rolex. Hans plummets to his death.
Game’s over. McClane and Holly have never been happier to be together.