7 lucruri învaţate de la scenariştii serialului “Breaking Bad”

Pentru că, printre premiile câştigate în urmă cu 2 săptămâni la galele Premiilor Emmy, a fost şi premiul pentru cel mai bun scenariu pentru un serial drama, avem acum pentru voi 5 lucruri pe care le poţi învăţa de la scenariştii Breaking Bad, indiferent că vrei să te apuci de scris un scenariu de film/serial tv sau doar eşti curios ce au în vedere scenariştii când ne aduc poveştile lor pe marele sau micul ecran.

  1. Personajul principal nu trebuie să fie plăcut

În ultima vreme vedem tot mai des personaje principale care nu se potrivesc cu tiparul clasic de “Personaj principal à Personaj pozitiv”. Şi aici îl avem pe Walter White care, prin transformarea sa de-a lungul celor 5 sezoane, cred eu că e cel mai bun exemplu în această direcţie. Da, au mai fost personaje principale care să nu fie păcute, însă transformarea lui Walter White, un geniu rămas la stadiul de profesor de liceu care devine un adevărat fabricant şi apoi şi traficant de droguri este ca un masterclass pe acest subiect.

  1. Destinde atmosfera

Oricât de bine ar fi scrisă o dramă, dacă nu le dai ocazia privitorilor tăi să mai şi răsufle, o să începi să îi pierzi pe parcurs. Aşa că e o idee bună să mai destinzi atmosfera cu mici momente comice, iar pentru Breaking Bad, în mare parte momentele astea veneau din partea avocatului Saul Goodman, dar şi din partea duo-ului format din Badger şi Skinny Pete. Prin aducerea umorului în momentele mai tensionate sau mai întunecate ale serialului, Vince Gilligan parcă îţi mai dă o pauză de la atmosfera sumbră a serialului. Şi asta nu e un lucru nou, e ceva ce putem găsi şi la Shakespeare.

  1. Ai grijă şi de personajele secundare

Puţină atenţie trebuie acordată şi personajelor secundare. În Breaking Bad se acordă o atenţie mare poveştilor celorlalte personaje: Hank colecţionează minerale până la obsesie, Mike făcea ce făcea ca să strângă bani pentru nepoata sa, iar Badger şi Skinny Pete, când nu vindeau droguri, aveau conversaţii extreme de interesante despre Star Trek sau Babylon 5. Povestea ta va părea reală atunci când personajele tale vor părea reale. Aşa că acordă o atenţie mult mai mare asupra motivaţiilor, obsesiilor sau a personalităţilor personajelor tale secundare.

  1. Dialog

Dacă vrei să ai o poveste memorabilă, un alt lucru la care trebuie să fi extrem de atent este dialogul. Asta o putem vedea foarte uşor la filmele lui Tarantino, dar şi Breaking Bad are un dialog scris cu mare măiestrie, iar asta se simte când vedem câte replici ne-au rămas în minte multă vreme după ce am văzut serialul.

  1. Să ştii sfârşitul poveştii tale înainte să începi

Asta nu înseamnă că trebuie să ai deja toate detaliile puse la punct. Doar trebuie să ştii de unde începi povestea şi unde se termină. Când Vince Gilligan le-a prezentat proiectul celor de la AMC le-a spus atât: “Turning Mr. Chips into Scarface”. Adică transformarea lui Mr. Chips în Scarface. Exact ce spuneam, Gilligan ştia de unde porneşte şi unde se termină. Restul detaliilor le poţi rezolva pe parcurs, poţi lăsa povestea să curgă natural.

  1. Sugerează, nu arăta

E simplu, trebuie să presupui că spectatorii tăi sunt destul de inteligenţi să înţeleagă şi să pună piesele puzzle-ului cap la cap singuri, nu au nevoie să le dai “mură-n gură”. Şi Breaking Bad a beneficiat de actori extremde talentaţi, care reuşesc să îţi transmit ce se întâmplă chiar şi când nu au dialog.

  1. Rezolvă problemele credibil, nu lua rolul de Dumnezeu

Se întâmplă de multe ori ca personajele unui film să ajungă în aşa probleme şi încurcături, încât să pară că nu mai au nici o cale de ieşire. Şi nu de puţine ori se întâmplă ca scritorul să îşi asume rolul de Dumnezeu şi să scoată din palărie o rezolvare pe care tu, în calitate de spectator, trebuie să o crezi, pentru că aşa e filmul. Ei bine, în Breaking Bad nu am văzut aşa ceva. De fiecare dată când cineva e într-o încurcătură, personajele îsi folosesc intelgenţa pentru a ieşi din acea încurcătură (folosindu-se de talente sau cunoştinţe specifice personajului, gen Walter White se foloseşte de cunştintele sale de chimie) sau sunt ajutate de circumstanţe independente de ele, dar care au fost prefigurate anterior.

Sursa foto: AMC TV

Poate ti-ar mai place sa citesti
E clar că cei de la Pixar au revoluţionat şi dominat industria filmelor de animaţie
Revista de Povestiri deschide înscrierile pentru a doua ediție a atelierului de scenaristică „Play”, care
Scenaristul John August, colaborator frecvent al regizorului Tim Burton, a lansat un infografic care dă
Dacă aţi avut vreodată curiozitatea de a ştii cum se desfăşoara o audiţie pentru un

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *